Challenge. Het printmagazine UZ Letters valt in de medische wereld op door zijn professionele aanpak en eigentijdse vormgeving. Maar naarmate medische disciplines sterker specialiseren, vergroot ook de invloedssfeer van een ziekenhuis. Hoe bereik je die nieuwe potentiële lezers? De content uit het magazine gewoon op de website zetten, heeft niet dezelfde uitstraling. Een digitaal magazine wel.

Keuzes. We kozen voor een digitaal magazine via een magazineplatform, waarop vier keer per jaar de nieuwste editie verschijnt. Voornaamste reden is dat de visuele mogelijkheden van het platform erg uitgebreid zijn – in elk geval uitgebreider dan het CMS van de meeste corporate websites. Het online magazine moet daardoor visueel niet onderdoen voor het printmagazine en heeft bovendien heel wat extra mogelijkheden, zoals video.

De distributie van het online magazine verloopt via e-mail (het volledige nummer), de website van het UZ Gent en via de social kanalen (aparte artikels + het volledige nummer).

Een voor het UZ heel belangrijke meerwaarde is dat lezers in het online magazine rechtstreeks kunnen doorklikken naar de wetenschappelijke publicaties en naar info- en contactpagina’s. Opvallend bij-effect: ook lezers van het papieren magazine gaan daarvoor naar het online magazine. Lezers die daar klaar voor zijn, maken op een natuurlijke manier de transitie van print naar online.

Resultaat? Een gemiddelde leestijd van 3 minuten, en gemiddeld 5 schermen.

Creatie. We hebben bij JaJa intussen heel wat ervaring met de creatie van digitale magazines: we hebben er gemaakt voor De Vlaamse Waterweg, Universiteit Gent, Umicore en Niko. Ze zijn vlot leesbaar op smartphone, tablet en laptop/desktop. Elk artikel is afzonderlijk deelbaar, bijvoorbeeld op sociale media. Bewegend beeld, video, interacties kunnen in het online magazine geïntegreerd worden. Resultaten kunt u opvolgen in uw bestaande Google Analytics account.