BLU Magazine verschijnt drie keer per jaar in print, voor alle medewerkers van de KBC Groep in België. Het is niet de bedoeling om actualiteit te brengen, daarvoor heb je online kanalen. We focussen op wat print het beste kan: diepte creëren. 

Precies om die diepte te bereiken, werken we telkens het hele nummer uit rond één thema. Het gaat om onderwerpen die strategisch belangrijk zijn, zoals diversiteit, technologische verandering of duurzaamheid binnen KBC.

Het zijn stuk voor stuk erg relevante, maar soms ook behoorlijk stevige thema’s. Dat is wat wij tof vinden: over zulke onderwerpen diepe content maken die krachtig én luchtig tegelijk is.

15 manieren om te schitteren

1.

We steken de nodige tijd in creatieve covers. We werken hard om covers te creëren waar precies de juiste spanning hangt tussen beeld, vorm en copy.

2.

Stevig thema? We zorgen ook voor leuke stukken. Bleven we na die coronagolf een vuistje geven of mochten we toch opnieuw kussen? In het nummer over Veranderingen na Corona brachten we een luchtige pagina over de verscheurende twijfel bij begroetingen.

3.

We luisteren ook naar pijnlijke verhalen. In het nummer over verandering brachten we een emotionele reportage over een KBC-verzekeringsagent die op bezoek gaat bij een restauranthouder in Eupen, die een maand na de heropening na corona getroffen werd door de grote overstromingen van juli 2021 in de Vesder-vallei.

4.

We zorgen voor veel variatie in de contentformats. Hier een visual story over 10 jaar veranderingen bij KBC.

5.

Krachtige portretten zorgen vaak voor een mooie basis in een magazine. Het idee dat de gefotografeerde altijd in de lens moet kijken, is verouderd. Een beeld moet stopkracht hebben, maar er zijn veel manieren om dat te bereiken.

6.

We gebruiken ook vaak themabeelden. Veel klanten willen alleen portretten in hun magazines, want ‘ons magazine moet toch menselijk zijn’. Een blad moet emotioneel aanspreken en ook afwisselen: dat doe je met portretfoto’s, zeker, maar ook met sterke themabeelden.

7.

Illustraties zijn dan weer vaak geschikt om abstractere thema’s tot leven te wekken.

8.

Of werken met collagetechniek. Hier een man/vrouw-combinatie om diversiteit te illustreren.

9.

We streven ook tussen de portretfoto’s naar afwisseling en originele invalshoeken. Hier een portret van een onderzoeker bij KBC, in het technologienummer.

10.

Budgetvriendelijk en toch leuk: zuiver grafisch georiënteerde pagina’s en spreads zorgen voor extra variatie.

   

Puur typografisch, in het technologienummer: over de vermeende gevaren van de slimme thuis-assistenten.

11.

We spelen met het fysieke karakter van een printmagazine. Hier een dialoog tussen voorcover en achtercover van het technologienummer.

12.

Welk onderwerp voor je themamagazine? We kiezen thema’s die in de kern van de bedrijfsstrategie zitten en waar dus ook echt veel relevants over te vertellen is. Hier een infografiek over duurzaamheid: de 7 uitdagingen van de Green Deal bij KBC.

13.

We vleien ons dicht tegen de doelgroep aan en brengen verhalen van gewone mensen uit de doelgroep: gewoon ongewone mensen eigenlijk, zoals wij allemaal. In het duurzaamheidsnummer openden we elke magazine-deel met een verhaal van een gewone collega.

14.

We stappen ook verder weg van de doelgroep en laten niet alleen interne maar ook externe mensen aan het woord. In het verandernummer brachten we een vraag-en-antwoord-interview met een psycholoog die binnenkort een boek over veranderingen in bedrijven publiceert.

15.

Als je eenzelfde thema op zoveel bladzijden uitwerkt, is het cruciaal om het blad in enkele grote blokken op te delen. Doe je dat niet en geef je de gebruiker gewoon het ene na het andere stuk, dan levert dat een slecht bladritme en dus verveling op.

Hoe we de thema’s in blokken opdelen, verschilt van nummer tot nummer. Voor het nummer over duurzaamheid hebben we bijvoorbeeld gekozen voor Wonen, Eten en Bewegen. Om de structuur toch soepel te houden, hebben we ook nog een restblok ‘En Verder’.