Vijf jaar na de opening van zijn Moeder- en kindcentrum had het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) nood aan een nieuwe manier van communiceren met de kinderen in het ziekenhuis. Een kinderwebsite is er natuurlijk, maar om de 8- tot 11-jarigen in het ziekenhuis zelf te bereiken, bleek een papieren magazine het effectiefst. JaJa staat in voor de volledige redactie, vormgeving en realisatie.

Stressreductie en controle

Een van de doelstellingen van Oliver is stressreductie: de kinderen door middel van informatie en getuigenissen van andere kinderen geruststellen. Het magazine geeft de kinderen ook tools om hun emoties te uiten en om meer controle te nemen over hun situatie. Hoe ga je om met ambetante vragen van de buitenwereld bijvoorbeeld? 

Oliver toont ook de mens achter de medewerker en duikt achter de schermen om zichtbaar te maken hoe onderzoeken verlopen en hoe de dingen werken in een ziekenhuis. En dat allemaal op een ongedwongen, speelse manier. 

Begrijpelijk maar niet onnozel

Kinderen zijn niet de makkelijkste doelgroep. Om effectief te zijn, moet zo’n kindermagazine vooral de juiste toon vatten. Het moet begrijpelijk zijn, maar niet onnozel. En hoewel het gaat om serieuze onderwerpen, hoeft het nog niet saai te zijn. Het personage van olifant Oliver, de mascotte van het Moeder- en kindcentrum, speelt daarin een belangrijke rol. Oliver kan en mag net dat ietsje meer dan andere reporters. Oliver doet eigenlijk nogal zijn zin.

Kinderraad

Het magazine past in het algemene beleid van het kinderziekenhuis. Het UZA wil kinderen meer controle geven, ook door hen in hun ziekenhuispaspoort te laten aangeven wat hen helpt tijdens een prik of een onderzoek, of wie er bij hen moet zijn. 

De UZA-Kinderraad, met kinderen die langdurig worden behandeld, stuurt mee het beleid van het ziekenhuis. Van een begrijpelijker menu tot een verbod op roken aan de inkom. Oliver is ook hun kanaal: ze brengen er verslag uit van hun aanbevelingen en tonen op die manier dat patiënten echt mee het ziekenhuis maken.