01.
Scrollers blijven de basis

Scrollen blijft de beste bewegingsbasis voor digitale verhalen. Scrollverhalen sturen de gebruiker sterker dan 360°-stories of volledige website-verhalen. Ze zijn vaak strak gestructureerd rond drie tot vijf hoofdstukken en bouwen op een visueel gegeven. Ze kunnen heel diverse doelgroepen aanspreken en blijven ook betaalbaar.

Leuke voorbeelden? Het jongerenstation NOS op 3 publiceert al enkele jaren om de paar weken een scrollverhaal. Een typisch voorbeeld is hun coronaverhaal over de tests met neuswissers. Hierin volgen we de tocht van het wattenstaafje van de neus tot het lab. Visueel bouwt het verhaal op het beeld van neuswisser. Daarboven schuiven tekstblokjes die stap voor stap toelichting geven. Van de meeste verhalen maakt NOS op 3 ook Instagram-versies.

Een heel andere doelgroep heeft het persagentschap Reuters. Toch gebruikt die in essentie dezelfde techniek in zijn reeksen Reuters Graphics. Na de staatsgreep in Myanmar toont Reuters op basis van een eenvoudige grafiek hoe het leger maandenlang het internetverkeer blokkeert, in Myanmar’s internet suppression. Tekstblokjes verschijnen bij telkens een nieuw deel van de grafiek en tonen hoe we de gegevens moeten interpreteren.

02.
Jaaroverzichten met impact

Meer en meer organisaties gebruiken digitale verhalen om fancy jaaroverzichten te brengen. Erg geslaagd vinden wij het jaaroverzicht van Shutterstock. De bekende beeldenbank showt zijn assortiment en inspireert designers met de Shutterstock Trends van het Jaar 2020. Op een eenvoudige basisstructuur van tien trends bouwt het verhaal dieper engagement met beelden en bijbehorende muziek.

In het verhaal worden opvallende buttons geïntegreerd die je nieuwsgierig maken naar het volledige assortiment van Shutterstock: niet langer alleen beelden, maar ook video en muziek. Kijk zeker ook naar het interactieve slot: daar kun je op een wereldkaart per land checken wat de trending keywords en bijbehorende beelden in 2020 waren.

03.
Onweerstaanbare productverhalen

Nieuwe producten kun je prachtig presenteren via digital storytelling. Apple, bijvoorbeeld, doet het al enkele jaren systematisch. Een mooi voorbeeld is het verhaal van de iPhone 12. Het opent met een bewegend beeld dat meteen de sterkste troef van het nieuwe product toont. Wie naar beneden scrollt, ontdekt alle nieuwigheden en krijgt onvermijdelijk alsmaar meer zin om dat nieuwe hebbeding toch maar te kopen. Dat kan vanzelfsprekend, de koopknop staat zelfs vanaf het begin tot aan het eind sereen maar duidelijk boven aan je scherm.

Na Apple is ook Google met gelijkaardige productverhalen begonnen, bijvoorbeeld voor de Nest Mini.

04.
Op zoek naar de echte waw? Personalisering

Personalisering is zonder twijfel een van de meest veelbelovende trends voor de toekomst van storytelling. Het voelt nog wat creepy aan als een verhaal gebruikmaakt van je persoonlijke gegevens, maar het vergroot de impact geweldig. 

Twijfel je als ze op een website je naam, geboortedatum en foto vragen? Toch doen in deze coole interactive The frontier within. Naarmate je scrollt, reis je in dit verhaal letterlijk naar binnen in je lichaam. Je wordt met je naam aangesproken, je hartslag en je bewegingen worden in het verhaal geïntegreerd en je gezicht verschijnt in real time. En op het eind kun je ook nog eens een bubbelende selfie van jezelf downloaden.

05.
Coole 3D-stories

De jongste jaren draaien 3D-beelden alsmaar vlotter op websites. Daardoor worden ze nu ook vaker in digitale verhalen ingepast. 

Speel je als bedrijf in de technologische spits en wil je dat in je verhalen ook tonen? Pioneer is een Amerikaanse zadenproducent voor de landbouw. In Corn revolutionized vertelt het bedrijf hoe nieuwe varianten worden ontwikkeld. 

De verhaalstructuur is weer eenvoudig: van het lab naar het veld, in drie hoofdstukken. Visueel daal je van de maïskolf  langs de stengel naar beneden, zonder dat dit onnodig strak volgehouden wordt. Tekstueel krijg je korte fragmenten waarin het jargon niet geschuwd wordt: het verhaal rich zich duidelijk tot geïnformeerde vakmensen. In elk hoofdstuk kun je via een opvallende maar esthetisch vormgegeven button naar een extra interactief niveau doorklikken.

06.
Slim omgaan met 360°

Over 360°-verhalen zijn we altijd een beetje sceptisch geweest. Ze droppen je in een wereld waarin je helemaal rondom je kunt kijken en overal op kunt klikken. In veel gevallen is de keuze te groot en verlies je de draad van het verhaal. De beste verhalen bieden volgens ons toch een helder pad en doseren de interactie heel gefocust. 

Indrukwekkend is (wellicht ook het budget van) een recent verhaal in opdracht van de Europese Commissie over het belang van bijen en andere bestuivende insecten voor onze planeet. In Pollinator Park wandelen we doorheen vijf zalen van een futuristisch overkoepeld bloemenpark. Het verhaal is klassiek-journalistiek gestructureerd: welke soorten pollinators zijn er, wat zal er van je voeding overblijven als er minder bestuivers zijn, hoe kunnen we een ramp voorkomen, wat kun je zelf hieraan doen. 

Het mooie is dat die klassieke structuur verrijkt wordt met een aantal interactieve lagen: eerst introduceren de makers een vertellerstem, in dit geval een wetenschapper die het park heeft helpen oprichten. Ze vertelt haar verhaal in een lekker ouderwets dagboek, waarvan je onderweg telkens hoofdstukken kunt bijvinden. Hiermee wordt het futuristische verhaal – het speelt in 2050 – menselijk en toegankelijk gemaakt.