Ook wij kijken zeer benieuwd naar de mogelijkheden voor marketing- en communicatieprofessionals. Ontdek hoe AI verbijsterend sterke resultaten met je reinste onzin afwisselde.

Sneller en slimmer. Als je onder de motorkap kijkt, komt artificiële intelligentie of AI erop neer dat je software gebruikt die zichzelf verbetert. Hoe meer kwalitatieve data je met elkaar kunt verbinden, hoe slimmere patronen je krijgt.

De AI-toepassing die op dit moment een schok door de wereld jaagt, is ChatGPT. Dat staat voor Generative Pretrained Transformer, een taalmodel van het bedrijf OpenAI, dat getraind is om tekst te produceren en vooral voor dialogen geoptimaliseerd is.

Krantenartikel in 1 minuut. Het moet gezegd: de eerste tests die we met ChatGPT uitvoeren, zijn verbluffend. Experimenteren is laagdrempelig. Je maakt een account aan op platform.openai.com/signup , gaat naar chat.openai.com en tikt in het dialoogvenster wat je wil.

Bijvoorbeeld: ‘Schrijf een artikel voor een kwaliteitskrant over evoluties in de neurologie.’ Het resultaat is indrukwekkend. Op basis van de output kun je doorvragen en bijsturen. Bijvoorbeeld: ‘Maak de tekst eenvoudiger, of verwerk een recente innovatie van ziekenhuis X in het artikel.’ Ook dat lukt.

Maar op de vraag welke artsen uit ziekenhuis X meewerkten aan de innovatie, blijft ChatGPT het antwoord schuldig. Als we veiligheidshalve vragen of het wel zeker is dat ziekenhuis X bij die nieuwe techniek van hersenstimulatie betrokken is, dan meldt ChatGPT laconiek dat het daarover geen informatie heeft. ChatGPT heeft de verwijzing naar de innovatie in ziekenhuis X dus compleet verzonnen.

Overtuigende nonsens. Daarmee ontdekken we meteen twee belangrijke inzichten: ChatGPT is verbazingwekkend goed in het produceren van eenvoudige teksten. Maar het kan ook op zeer overtuigende wijze nonsens vertellen.

Nieuwe testopdrachten tonen dat ChatGPT uitblinkt in moeilijke zaken uitleggen. Wil je je in een domein inwerken, vraag dan aan ChatGPT om de belangrijkste elementen voor je op te sommen. De tool blijkt ook een handige ideeëngenerator. Tik in: ‘Geef tien interessante onderwerpen voor een blog over bankieren in de toekomst’ en ChatGPT levert je direct een paar bruikbare ideeën.

Geen recente input. OpenAI vermeldt expliciet dat je de output van de tool ook voor commerciële doeleinden mag gebruiken en dat je over het copyright beschikt. Een kleine bemerking hierbij is dat alleen OpenAI zicht heeft op de auteursrechten voor het materiaal waarmee het algoritme is getraind. Maar dat aspect laten we – net als de arbeidsomstandigheden van de trainers in lageloonlanden – aan andere specialisten over. 

Ook belangrijk om weten: omdat de data waarop de huidige versie ChatGPT-3 zich baseert maar tot 2021 lopen, weet het systeem niets over alle recentere ontwikkelingen.

TikTokscenario’s. Wie verder experimenteert, moet toegeven dat ChatGPT voor veel taken nuttig is. Moeilijke termen uitleggen, samenvattingen maken, maar ook ideeën suggereren, alternatieve titels formuleren en eenvoudige teksten produceren.

Denk aan: ‘Schrijf een scenario voor een TikTokvideo die influencers over product X kunnen opnemen en delen.’ Of: ‘Maak drie tekstjes voor Facebookadvertenties over product Y.’ Bij dit soort tests hangt veel van je input af, maar de voorstellen die ChatGPT voor ons brouwde waren beter dan die van de doorsnee stagiair.

Stilistische grenzen. ChatGPT is vertrouwd met een aantal stijlregisters en past formuleringen op basis van je gewenste doelgroep of tekstformat aan. Een songtekst of een column over je onderwerp? Geen probleem.

Toch blijft het voor ChatGPT – zeker in het Nederlands – moeilijk om de juiste toon te vinden en om een doelgroep emotioneel te raken. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld wel vragen om een tekst warmer, toegankelijker of retorischer te herwerken. Maar zelfs na herhaaldelijk bijsturen, blijven de meeste ChatGPT-teksten zakelijk en uitleggerig of geforceerd klinken.

Zoekfunctie van de toekomst. Een nuttig detail voor wie zelf met ChatGPT aan de slag wil: in de namiddag, als ook veel Amerikaanse gebruikers online zijn, ligt de tool geregeld plat. ‘ChatGPT is at capacity right now’ krijg je dan te zien – en met een abonnement van 20 dollar per maand zou je dat in de VS binnenkort mogelijk kunnen vermijden, zo kondigde OpenAI aan.

Het is nog onduidelijk of ChatGPT altijd gratis toegankelijk gaat blijven, maar intussen maken de mogelijkheden van de AI-toepassing wereldwijd naam. De verwachting is dat AI ook ons zoekgedrag zal veranderen en de klassieke manier van zoeken via Google terugdringen. Dat zou een gigantische impact hebben op content marketing en de manier waarop je een merk bouwt, maar daarvoor zijn nog wel wat hordes te nemen.

‘DALL-E, maak een zelfportret’ In september 2022 opende OpenAI ook de beeldgenerator DALL-E voor het brede publiek. Die AI-tool kun je op twee manieren gebruiken: je genereert op basis van je beschrijving een volledig nieuw beeld, of je laadt een beeld op waaraan je allerlei elementen laat veranderen.

Ook DALL-E is makkelijk te gebruiken: maak een account op openai.com/dall-e-2 en log in. Daarna krijg je een zoekbalk te zien met een knop ‘Generate’. Telkens als je op die knop klikt, toont DALL-E nieuwe beelden – en verbruik je een van de vijftig credits die je bij je aanmelding krijgt. Maandelijks ontvang je vijftien gratis credits; wil je er meer, dan moet je die aankopen. OpenAI bouwt ook aan een betalende versie met meer features.

Watermerk en commercieel gebruik. De beelden die je in de gratis versie van DALL-E maakt, kun je in een online DALL·E Editor bewerken. Die bevat een Eraser Tool om te ‘gommen’ op de afbeeldingen, een Generation Frame Tool om nieuwe pixels te maken en een Upload Image Tool om zelf foto’s op te laden.

Net als bij ChatGPT is elke output die je genereert via DALL·E jouw eigendom. Er staat altijd een watermerk van DALL·E rechts onderaan, maar je mag de afbeeldingen gebruiken waar, wanneer en hoe je wil.

De mogelijkheden zijn immens, maar over de kwaliteit van de output zijn de meningen verdeeld. Het vergt ook best wel wat oefening om toe te werken naar het soort visual dat je voor ogen hebt. In ieder geval is ook DALL-E een verbazend hulpmiddel waarvan we het potentieel verder willen ontdekken.

Een AI-tool voor al je wensen. De komende jaren zullen ontwikkelaars honderden bijkomende AI-toepassingen op ons afvuren. Midjourney is een beeldgenerator die zeer vergelijkbaar is met Dall-E. AI-vertaaltools zoals Deepl Translate zijn al langer ingeburgerd, en ook schrijfhulpen zoals Deepl Write, Jasperai, Copy.ai, Writesonic en Rytr imponeren meer en meer.

Google-moederbedrijf Alphabet communiceerde nog maar weinig over het LaMDA-algoritme met toepassingen als Dramatron en Wordcraft. Maar gelet op de AI-ambities die Google en andere tech-spelers koesteren, lijkt dat stilaan de laatste stilte voor de storm.

Heel wat vernuftige AI-tools staan nog in de kinderschoenen. Toch klinken ze ons veelbelovend in de oren. Wat denk je bijvoorbeeld van volgende toepassingen:

  • Je briefinggesprek of interview als tekst uittikken: check tools als Fireflies of Happy Scribe.
  • De volledige rapportering van je campagnes verzorgen: Pathfactory.
  • Een interactieve ijkpersoon voor je project creëren, die bijvoorbeeld mee kan ‘brainstormen’ of misschien zelfs een column schrijven: beta.character.ai.
  • Een bijkomende podcast/audiobook/videovariant van je content maken: Elevenlabs, vidyo.ai, Synthesia, Descript.
 
 

PS. Het openingsbeeld boven dit artikel hebben we met DALL-E gemaakt. Na enkele eerste tests, kozen we uit de suggesties van DALL-E voor ‘panda mad scientist mixing sparkling chemicals, digital art’. 

DALL-E genereerde vier voorstellen, waaruit we er een kozen. Omdat het beeld een verhouding 1:1 had en wij een breder beeld nodig hadden, lieten we DALL-E extra frames genereren aan de zijkant. Door de basisafbeelding in de Editor van OpenAI te openen, konden we gemakkelijk met de generation tool rechts en links ‘science equipment’ toevoegen. 

We moesten er wel voor zorgen dat de generation frame tool overlapte met de basisafbeelding, anders ging de AI tool een volledig nieuw beeld genereren. 

Klaar!