Je kunt AI inschakelen bij de creatie van je campagne. Ofwel probeer je het resultaat zo realistisch mogelijk te maken, zodat de bezoeker nauwelijks beseft dat je AI gebruikt (en jij efficiënter werkt). Ofwel thematiseer je het AI-gebruik bewust om je te profileren.
Pedigree zet in de campagne 'Adoptable dogs' AI in om foto's van echte, adopteerbare asielhonden te verbeteren en te kunnen opnemen in wereldwijde advertenties. Elke Pedigree-advertentie wordt zo een advertentie voor een asielhond in je buurt.
De kracht van de campagne schuilt erin dat ze de vaak weinig verrassende (en doorgaans moeizaam verlopende) fotoshoots met modelhonden overbodig maakt en Pedigree als innovatief merk met een hart voor alle honden laat zien.
Het gebruik van AI blijft hier ondersteunend, maar wordt wel op de achtergrond vermeld. De campagne werd bedacht door Colenso BBDO and Nexus Studios.
BMW lanceerde zijn nieuwe elektrische en digitale iX2 model met een campagne met de bekendste virtual influencer Lil Miquela. De Duitse autobouwer liet Lil Miquela het stuur overnemen om zo een jongere doelgroep aan te spreken en de kloof tussen het fysieke en het digitale te overbruggen.
De iconische Lil Miquela neemt haar sociale publiek van meer dan 8,2 miljoen mensen mee op een trip door verschillende landschappen. De beelden zijn zowel serieus als vertederend en tonen hoe Lil de fysieke wereld verkent en het plezier van autorijden beleeft.
In de campagne – die bedacht werd door Media Monks – belicht BMW het gebruik van AI om de digitale uitstraling te versterken en een jonger marktsegment te bereiken.
Deze aanpak gaat een stap verder. Je gebruikt AI in een eenstaps-interactie met een achterliggende databank om content te genereren op maat van de vraag van de bezoeker. De AI-toepassing fungeert als maker/helper voor de nood van de gebruiker.
Het gerenommeerde agency AKQA lanceerde de 'Fixmas'-campagne eind 2023 rond kerst, een periode van overdaad en verspilling. Ze ontwikkelden een reparatiehulpje Fixie, dat gebaseerd is op duizenden reparatiehandleidingen en kan helpen om kapotte of versleten favorieten in hartverwarmende cadeaus om te toveren.
AI conversational search helpt om de database makkelijker doorzoekbaar te maken. Fixie legt je als een alwetende handige harry stap voor stap uit hoe je zelf een duurzaam, zelf hersteld cadeau kunt maken. In de campagne voel je een harmonieus samenspel tussen design, development en copy, wat zich onder andere in een verfijnd motion design vertaalt.
De AI-dialoog fungeert hier als een soort een gids die je aan persoonlijke en duurzame cadeaus helpt.
Het Franse agency Ultranoir verkent de rol van AI in het creatieve proces in 'AI Gallery museum'. Als bezoeker kun je in the AI Room met één tekstprompt je eigen kunstwerk maken in de stijl van 21 bekende kunstenaars, zoals Picasso, Hokusai of Kusama. (Noot: The AI room zit wel wat verstopt: klik 'start' > rechtsboven op locatie > The AI room 4.)
Het 'AI Gallery museum' creëert een ruimte waarin je als gebruiker op een laagdrempelige manier de mogelijkheden van AI ontdekt. Je ervaart er hoe AI-tools zoals Stable Diffusion krachtige beeldenmakers zijn die je ook met het oeuvre van kunstenaars laten kennismaken.
In deze campagne brengt het Ultranoir zijn passie voor kunstgeschiedenis, creatie en technologie zoals AI op één plek samen.
Deze manier om AI te integreren in je campagne gaat nog een stap verder. Je gebruikt AI om in verschillende stappen met de bezoeker te converseren en te creëren. AI biedt je gebruikers een belevenis aan waarbij ze in een meerstaps-interactie met achterliggende databank unieke nieuwe content maken.
Digital experience agency Resn pakte in februari 2024 uit met een AI-valentijnstool die je helpt om originele valentijnswensen naar je geliefde te versturen. Je voert in wie je bent en wie je geliefde is – telkens een naam en een korte omschrijving –, waarna je een visual en tekst krijgt voorgesteld die je als link verstuurt. Door te klikken, ziet (en hoort) je geliefde jouw valentijnsboodschap.
Voor deze ervaring combineert Resn de mogelijkheden van DALL-E, GPT-4 en tekst-naar-spraak om een originele Valentijnservaring te creëren. Doordat de technologie zo snel verandert, voelt de campagne vandaag al wat rudimentair aan – in vergelijking met bv. deze Tomorrowlandcampagne waarbij je zelf verschillende stijlen kunt kiezen.
Het basisidee van AI als creatieve helper om actie te ondernemen rond een thema blijft een sterk concept voor spannende en persoonlijke campagnes.
Liefhebbers van de iconische Whopper burger kunnen 1 miljoen dollar (!) winnen door een smakelijkere variant met eigen toppings samen te stellen. Je mag 3 tot 8 ingrediënten doorgeven en een AI-tool brengt je burger instant tot leven. De bedenkers achter de 3 populairste recepten mogen hun concept samen met Burger King experten verfijnen. Daarna komt hun versie in de hele VS op het menu en bepalen de klanten wie de winnaar wordt.
Deze campagne vermengt ingrediënten zoals AI-beeldgeneratie, crowdsourcing en de drang naar individuele expressie bij Gen Z tot een krachtige virale belevenis. Dankzij de AI-tool kan Burger King veel data verzamelen. De AI-visuals brengen de nieuwe burgers echt tot leven, geven de actie een vernieuwende uitstraling en stimuleren om je creatie te delen. De actie ging dan ook in geen tijd viraal.
De Million Dollar Whopper Contest is geen geïsoleerde AI-marketingcampagne, maar maakt deel uit van Burger King's bredere visie die technologie inzet om een diepere band met zijn klanten uit te bouwen.
Je kunt AI inschakelen bij de creatie van je campagne. Ofwel probeer je het resultaat zo realistisch mogelijk te maken, zodat de bezoeker nauwelijks beseft dat je AI gebruikt (en jij efficiënter werkt). Ofwel thematiseer je het AI-gebruik bewust om je te profileren.
Pedigree zet in de campagne 'Adoptable dogs' AI in om foto's van echte, adopteerbare asielhonden te verbeteren en te kunnen opnemen in wereldwijde advertenties. Elke Pedigree-advertentie wordt zo een advertentie voor een asielhond in je buurt.
De kracht van de campagne schuilt erin dat ze de vaak weinig verrassende (en doorgaans moeizaam verlopende) fotoshoots met modelhonden overbodig maakt en Pedigree als innovatief merk met een hart voor alle honden laat zien.
Het gebruik van AI blijft hier ondersteunend, maar wordt wel op de achtergrond vermeld. De campagne werd bedacht door Colenso BBDO and Nexus Studios.
BMW lanceerde zijn nieuwe elektrische en digitale iX2 model met een campagne met de bekendste virtual influencer Lil Miquela. De Duitse autobouwer liet Lil Miquela het stuur overnemen om zo een jongere doelgroep aan te spreken en de kloof tussen het fysieke en het digitale te overbruggen.
De iconische Lil Miquela neemt haar sociale publiek van meer dan 8,2 miljoen mensen mee op een trip door verschillende landschappen. De beelden zijn zowel serieus als vertederend en tonen hoe Lil de fysieke wereld verkent en het plezier van autorijden beleeft.
In de campagne – die bedacht werd door Media Monks – belicht BMW het gebruik van AI om de digitale uitstraling te versterken en een jonger marktsegment te bereiken.
01
Je kunt AI inschakelen bij de creatie van je campagne. Ofwel probeer je het resultaat zo realistisch mogelijk te maken, zodat de bezoeker nauwelijks beseft dat je AI gebruikt (en jij efficiënter werkt). Ofwel thematiseer je het AI-gebruik bewust om je te profileren.
Pedigree zet in de campagne 'Adoptable dogs' AI in om foto's van echte, adopteerbare asielhonden te verbeteren en te kunnen opnemen in wereldwijde advertenties. Elke Pedigree-advertentie wordt zo een advertentie voor een asielhond in je buurt.
De kracht van de campagne schuilt erin dat ze de vaak weinig verrassende (en doorgaans moeizaam verlopende) fotoshoots met modelhonden overbodig maakt en Pedigree als innovatief merk met een hart voor alle honden laat zien.
Het gebruik van AI blijft hier ondersteunend, maar wordt wel op de achtergrond vermeld. De campagne werd bedacht door Colenso BBDO and Nexus Studios.
BMW lanceerde zijn nieuwe elektrische en digitale iX2 model met een campagne met de bekendste virtual influencer Lil Miquela. De Duitse autobouwer liet Lil Miquela het stuur overnemen om zo een jongere doelgroep aan te spreken en de kloof tussen het fysieke en het digitale te overbruggen.
De iconische Lil Miquela neemt haar sociale publiek van meer dan 8,2 miljoen mensen mee op een trip door verschillende landschappen. De beelden zijn zowel serieus als vertederend en tonen hoe Lil de fysieke wereld verkent en het plezier van autorijden beleeft.
In de campagne – die bedacht werd door Media Monks – belicht BMW het gebruik van AI om de digitale uitstraling te versterken en een jonger marktsegment te bereiken.
Deze aanpak gaat een stap verder. Je gebruikt AI in een eenstaps-interactie met een achterliggende databank om content te genereren op maat van de vraag van de bezoeker. De AI-toepassing fungeert als maker/helper voor de nood van de gebruiker.
Het gerenommeerde agency AKQA lanceerde de 'Fixmas'-campagne eind 2023 rond kerst, een periode van overdaad en verspilling. Ze ontwikkelden een reparatiehulpje Fixie, dat gebaseerd is op duizenden reparatiehandleidingen en kan helpen om kapotte of versleten favorieten in hartverwarmende cadeaus om te toveren.
AI conversational search helpt om de database makkelijker doorzoekbaar te maken. Fixie legt je als een alwetende handige harry stap voor stap uit hoe je zelf een duurzaam, zelf hersteld cadeau kunt maken. In de campagne voel je een harmonieus samenspel tussen design, development en copy, wat zich onder andere in een verfijnd motion design vertaalt.
De AI-dialoog fungeert hier als een soort een gids die je aan persoonlijke en duurzame cadeaus helpt.
Het Franse agency Ultranoir verkent de rol van AI in het creatieve proces in 'AI Gallery museum'. Als bezoeker kun je in the AI Room met één tekstprompt je eigen kunstwerk maken in de stijl van 21 bekende kunstenaars, zoals Picasso, Hokusai of Kusama. (Noot: The AI room zit wel wat verstopt: klik 'start' > rechtsboven op locatie > The AI room 4.)
Het 'AI Gallery museum' creëert een ruimte waarin je als gebruiker op een laagdrempelige manier de mogelijkheden van AI ontdekt. Je ervaart er hoe AI-tools zoals Stable Diffusion krachtige beeldenmakers zijn die je ook met het oeuvre van kunstenaars laten kennismaken.
In deze campagne brengt het Ultranoir zijn passie voor kunstgeschiedenis, creatie en technologie zoals AI op één plek samen.
Deze manier om AI te integreren in je campagne gaat nog een stap verder. Je gebruikt AI om in verschillende stappen met de bezoeker te converseren en te creëren. AI biedt je gebruikers een belevenis aan waarbij ze in een meerstaps-interactie met achterliggende databank unieke nieuwe content maken.
Digital experience agency Resn pakte in februari 2024 uit met een AI-valentijnstool die je helpt om originele valentijnswensen naar je geliefde te versturen. Je voert in wie je bent en wie je geliefde is – telkens een naam en een korte omschrijving –, waarna je een visual en tekst krijgt voorgesteld die je als link verstuurt. Door te klikken, ziet (en hoort) je geliefde jouw valentijnsboodschap.
Voor deze ervaring combineert Resn de mogelijkheden van DALL-E, GPT-4 en tekst-naar-spraak om een originele Valentijnservaring te creëren. Doordat de technologie zo snel verandert, voelt de campagne vandaag al wat rudimentair aan – in vergelijking met bv. deze Tomorrowlandcampagne waarbij je zelf verschillende stijlen kunt kiezen.
Het basisidee van AI als creatieve helper om actie te ondernemen rond een thema blijft een sterk concept voor spannende en persoonlijke campagnes.
Liefhebbers van de iconische Whopper burger kunnen 1 miljoen dollar (!) winnen door een smakelijkere variant met eigen toppings samen te stellen. Je mag 3 tot 8 ingrediënten doorgeven en een AI-tool brengt je burger instant tot leven. De bedenkers achter de 3 populairste recepten mogen hun concept samen met Burger King experten verfijnen. Daarna komt hun versie in de hele VS op het menu en bepalen de klanten wie de winnaar wordt.
Deze campagne vermengt ingrediënten zoals AI-beeldgeneratie, crowdsourcing en de drang naar individuele expressie bij Gen Z tot een krachtige virale belevenis. Dankzij de AI-tool kan Burger King veel data verzamelen. De AI-visuals brengen de nieuwe burgers echt tot leven, geven de actie een vernieuwende uitstraling en stimuleren om je creatie te delen. De actie ging dan ook in geen tijd viraal.
De Million Dollar Whopper Contest is geen geïsoleerde AI-marketingcampagne, maar maakt deel uit van Burger King's bredere visie die technologie inzet om een diepere band met zijn klanten uit te bouwen.
02
03