Scoren met een educatieve newsletter? Echt?

De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?
De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?
© Illustraties: Edward Steed/The Guardian

Een positieve, avontuurlijke insteek

Wil je dat mensen willen bijleren, zorg er dan op zijn minst voor dat het leuk belooft te worden. Maak er een positief verhaal van en kruid het met een snuif avontuur. Ben je een zielige loser die afmoet van haar smartphoneverslaving? Helemaal niet, zegt The Guardian. Je bent een avonturier die eindelijk haar eigen hersenpan opnieuw zal veroveren. We krijgen een campagne onder een positieve en avontuurlijke titel, waar de copy zelfs nog een binnenrijm voor wist te vinden: Reclaim your brain!Het vergt soms wat creatief werk, maar elk educatief onderwerp kun je in principe zo boetseren dat voor het de juiste doelgroep positief en avontuurlijk wordt. Kun je het niet voor mekaar krijgen? Dan zit er iets mis tussen doelgroep en onderwerp.Overigens: terwijl de copy met Reclaim your Brain positief is, zijn de gebruikte illustraties van de smartphone-monstertjes wel behoorlijk nasty en negatief: die combinatie maakt het leuk.

Dramatisch

De lessenreeks is gebouwd op een slimme personagestructuur, die er een emotioneel-dramatisch geheel van maakt.

Zo zit het drama in elkaar. Jij wordt (als protagonist) in jouw gevecht met het smartphone-monster (de antagonist) bijgestaan door een onbetwiste expert in dit soort zaken: iemand die er al boeken over geschreven heeft (de serieuze helper). Om dit al te ernstige gevecht een lichte toets te geven, krijg je een tweede kompaan mee, een soort medescholier: een redacteur van de krant die net als jij probeert af te kicken van de smartphone en daar in de nieuwsbrief een grappig dagboekverslag van brengt (de grappige helper).

Personagestructuur van Reclaim your brain

Menselijk

Ook belangrijk: zowel de expert als de medescholier (én ook de smartphone) krijgen snel letterlijk een gezicht in de mails: dat maakt onze dramatische tocht heel wat menselijker.

Sociaal

Je krijgt voor je uitdaging niet alleen een expert-helper en een grappige helper, je wordt in de welkomstmail meteen ook gevraagd om andere mensen uit te nodigen. Dat maakt de uitdaging leuker en zorgt voor een hogere slaagkans, schrijft The Guardian, maar het verhoogt uiteraard ook het bereik van de actie.

Interactief

Helemaal in het begin van de welkomstmail krijg je bovendien nog een interactie-stimulus. Je kunt een ‘short survey’ invullen en commentaar bij je uitdaging geven aan het begin en aan het eind van het coaching plan. Ook hier weer slim gezien: het is voor jou leuk om voor en na te vergelijken, en het is voor de krant leuk om zo info voor extra artikels te verzamelen.

Scanbaar design

De mails die de krant stuurt, zijn al bij al behoorlijk lang. Ze hebben wel leuke, en tegelijk erg directe copy. En ze zijn erg helder en scanbaar vormgegeven.

Puik werk

We kunnen geen puntje van kritiek vinden. Slotsom? Het is gewoon puik werk van die Britten. Ook zin om je brein te heroveren?

Bekijk de campagne van The Guardian

Lees meer

De 10 allerbeste Interactieve Sales Stories
AI-Test. Content herschrijven naar andere doelgroepen? Lukt al goed, als je ‘t goed doet.
3 manieren om AI in content experiences te gebruiken. Met de mooiste cases.

Scoren met een educatieve newsletter? Echt?

De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?
De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?

Een positieve, avontuurlijke insteek

Wil je dat mensen willen bijleren, zorg er dan op zijn minst voor dat het leuk belooft te worden. Maak er een positief verhaal van en kruid het met een snuif avontuur. Ben je een zielige loser die afmoet van haar smartphoneverslaving? Helemaal niet, zegt The Guardian. Je bent een avonturier die eindelijk haar eigen hersenpan opnieuw zal veroveren. We krijgen een campagne onder een positieve en avontuurlijke titel, waar de copy zelfs nog een binnenrijm voor wist te vinden: Reclaim your brain!Het vergt soms wat creatief werk, maar elk educatief onderwerp kun je in principe zo boetseren dat voor het de juiste doelgroep positief en avontuurlijk wordt. Kun je het niet voor mekaar krijgen? Dan zit er iets mis tussen doelgroep en onderwerp.Overigens: terwijl de copy met Reclaim your Brain positief is, zijn de gebruikte illustraties van de smartphone-monstertjes wel behoorlijk nasty en negatief: die combinatie maakt het leuk.

Dramatisch

De lessenreeks is gebouwd op een slimme personagestructuur, die er een emotioneel-dramatisch geheel van maakt.

Zo zit het drama in elkaar. Jij wordt (als protagonist) in jouw gevecht met het smartphone-monster (de antagonist) bijgestaan door een onbetwiste expert in dit soort zaken: iemand die er al boeken over geschreven heeft (de serieuze helper). Om dit al te ernstige gevecht een lichte toets te geven, krijg je een tweede kompaan mee, een soort medescholier: een redacteur van de krant die net als jij probeert af te kicken van de smartphone en daar in de nieuwsbrief een grappig dagboekverslag van brengt (de grappige helper).

Personagestructuur van Reclaim your brain

Lees meer

De 10 allerbeste Interactieve Sales Stories
AI-Test. Content herschrijven naar andere doelgroepen? Lukt al goed, als je ‘t goed doet.
3 manieren om AI in content experiences te gebruiken. Met de mooiste cases.

Scoren met een educatieve newsletter? Echt?

De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?
De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?

01

Een positieve, avontuurlijke insteek

Wil je dat mensen willen bijleren, zorg er dan op zijn minst voor dat het leuk belooft te worden. Maak er een positief verhaal van en kruid het met een snuif avontuur. Ben je een zielige loser die afmoet van haar smartphoneverslaving? Helemaal niet, zegt The Guardian. Je bent een avonturier die eindelijk haar eigen hersenpan opnieuw zal veroveren. We krijgen een campagne onder een positieve en avontuurlijke titel, waar de copy zelfs nog een binnenrijm voor wist te vinden: Reclaim your brain!Het vergt soms wat creatief werk, maar elk educatief onderwerp kun je in principe zo boetseren dat voor het de juiste doelgroep positief en avontuurlijk wordt. Kun je het niet voor mekaar krijgen? Dan zit er iets mis tussen doelgroep en onderwerp.Overigens: terwijl de copy met Reclaim your Brain positief is, zijn de gebruikte illustraties van de smartphone-monstertjes wel behoorlijk nasty en negatief: die combinatie maakt het leuk.

Dramatisch

De lessenreeks is gebouwd op een slimme personagestructuur, die er een emotioneel-dramatisch geheel van maakt.

Zo zit het drama in elkaar. Jij wordt (als protagonist) in jouw gevecht met het smartphone-monster (de antagonist) bijgestaan door een onbetwiste expert in dit soort zaken: iemand die er al boeken over geschreven heeft (de serieuze helper). Om dit al te ernstige gevecht een lichte toets te geven, krijg je een tweede kompaan mee, een soort medescholier: een redacteur van de krant die net als jij probeert af te kicken van de smartphone en daar in de nieuwsbrief een grappig dagboekverslag van brengt (de grappige helper).

Personagestructuur van Reclaim your brain

Menselijk

Ook belangrijk: zowel de expert als de medescholier (én ook de smartphone) krijgen snel letterlijk een gezicht in de mails: dat maakt onze dramatische tocht heel wat menselijker.

Sociaal

Je krijgt voor je uitdaging niet alleen een expert-helper en een grappige helper, je wordt in de welkomstmail meteen ook gevraagd om andere mensen uit te nodigen. Dat maakt de uitdaging leuker en zorgt voor een hogere slaagkans, schrijft The Guardian, maar het verhoogt uiteraard ook het bereik van de actie.

02

Interactief

Helemaal in het begin van de welkomstmail krijg je bovendien nog een interactie-stimulus. Je kunt een ‘short survey’ invullen en commentaar bij je uitdaging geven aan het begin en aan het eind van het coaching plan. Ook hier weer slim gezien: het is voor jou leuk om voor en na te vergelijken, en het is voor de krant leuk om zo info voor extra artikels te verzamelen.

Scanbaar design

De mails die de krant stuurt, zijn al bij al behoorlijk lang. Ze hebben wel leuke, en tegelijk erg directe copy. En ze zijn erg helder en scanbaar vormgegeven.

Puik werk

We kunnen geen puntje van kritiek vinden. Slotsom? Het is gewoon puik werk van die Britten. Ook zin om je brein te heroveren?

Bekijk de campagne van The Guardian

Sociaal

Je krijgt voor je uitdaging niet alleen een expert-helper en een grappige helper, je wordt in de welkomstmail meteen ook gevraagd om andere mensen uit te nodigen. Dat maakt de uitdaging leuker en zorgt voor een hogere slaagkans, schrijft The Guardian, maar het verhoogt uiteraard ook het bereik van de actie.

03

Lees meer

De 10 allerbeste Interactieve Sales Stories
AI-Test. Content herschrijven naar andere doelgroepen? Lukt al goed, als je ‘t goed doet.
3 manieren om AI in content experiences te gebruiken. Met de mooiste cases.

Scoren met een educatieve newsletter? Echt?

De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?
De Britse krant The Guardian werd onlangs overspoeld met inschrijvingen voor een educatieve nieuwsbrief. Meer dan honderdduizend mensen boden zich aan om vijf weken lang e-mails te ontvangen die hen moeten helpen afkicken van hun smartphone-verslaving. Scoren met een educatieve newsletter? Hoe kregen ze dat voor mekaar?

01.

Een positieve, avontuurlijke insteek

Wil je dat mensen willen bijleren, zorg er dan op zijn minst voor dat het leuk belooft te worden. Maak er een positief verhaal van en kruid het met een snuif avontuur. Ben je een zielige loser die afmoet van haar smartphoneverslaving? Helemaal niet, zegt The Guardian. Je bent een avonturier die eindelijk haar eigen hersenpan opnieuw zal veroveren. We krijgen een campagne onder een positieve en avontuurlijke titel, waar de copy zelfs nog een binnenrijm voor wist te vinden: Reclaim your brain!Het vergt soms wat creatief werk, maar elk educatief onderwerp kun je in principe zo boetseren dat voor het de juiste doelgroep positief en avontuurlijk wordt. Kun je het niet voor mekaar krijgen? Dan zit er iets mis tussen doelgroep en onderwerp.Overigens: terwijl de copy met Reclaim your Brain positief is, zijn de gebruikte illustraties van de smartphone-monstertjes wel behoorlijk nasty en negatief: die combinatie maakt het leuk.

02.

Dramatisch

De lessenreeks is gebouwd op een slimme personagestructuur, die er een emotioneel-dramatisch geheel van maakt.

Zo zit het drama in elkaar. Jij wordt (als protagonist) in jouw gevecht met het smartphone-monster (de antagonist) bijgestaan door een onbetwiste expert in dit soort zaken: iemand die er al boeken over geschreven heeft (de serieuze helper). Om dit al te ernstige gevecht een lichte toets te geven, krijg je een tweede kompaan mee, een soort medescholier: een redacteur van de krant die net als jij probeert af te kicken van de smartphone en daar in de nieuwsbrief een grappig dagboekverslag van brengt (de grappige helper).

Personagestructuur van Reclaim your brain

03.

Menselijk

Ook belangrijk: zowel de expert als de medescholier (én ook de smartphone) krijgen snel letterlijk een gezicht in de mails: dat maakt onze dramatische tocht heel wat menselijker.

04.

Sociaal

Je krijgt voor je uitdaging niet alleen een expert-helper en een grappige helper, je wordt in de welkomstmail meteen ook gevraagd om andere mensen uit te nodigen. Dat maakt de uitdaging leuker en zorgt voor een hogere slaagkans, schrijft The Guardian, maar het verhoogt uiteraard ook het bereik van de actie.

05.

Interactief

Helemaal in het begin van de welkomstmail krijg je bovendien nog een interactie-stimulus. Je kunt een ‘short survey’ invullen en commentaar bij je uitdaging geven aan het begin en aan het eind van het coaching plan. Ook hier weer slim gezien: het is voor jou leuk om voor en na te vergelijken, en het is voor de krant leuk om zo info voor extra artikels te verzamelen.

06.

Scanbaar design

De mails die de krant stuurt, zijn al bij al behoorlijk lang. Ze hebben wel leuke, en tegelijk erg directe copy. En ze zijn erg helder en scanbaar vormgegeven.

07.

Puik werk

We kunnen geen puntje van kritiek vinden. Slotsom? Het is gewoon puik werk van die Britten. Ook zin om je brein te heroveren?

Bekijk de campagne van The Guardian

08.

09.

10.

11.

12.

Lees meer

De 10 allerbeste Interactieve Sales Stories
AI-Test. Content herschrijven naar andere doelgroepen? Lukt al goed, als je ‘t goed doet.
3 manieren om AI in content experiences te gebruiken. Met de mooiste cases.