Innovatie in deep content

    Wat doet wereldspeler BBC? En de VRT?

Als er één speler deep content voor een groot publiek moet maken, dan wel de publieke televisie. Hoe innoveert een topspeler als BBC? En wat doet de VRT?
Bij de BBC werken ruim tweehonderd mensen aan content-innovatie. Ze organiseren de vernieuwing in een mooi uitgewerkte cyclus. De diepste innovatie zit in hun R&D-afdeling, met visionaire ideeën maar nog heel experimentele uitwerking. De middenlaag van de innovatie gebeurt in BBC Taster, een afdeling die allerlei proevertjes van nieuwe pilots aan een select publiek presenteert en kijkt wat eraan verbeterd kan worden. Voor de bovenlaag van hun innovatie kunnen we bij BBC Ideas terecht: hier zetten ze hele reeksen nieuwe formats online om na te gaan of ze hiermee een nieuwe online relatie met het brede publiek kunnen uitbouwen.
BBC Ideas

BBC Ideas

BBC ideas brengt honderden ‘Short films for curious minds’: heel tof gemaakte video’s van drie-vier minuten met veel motion design, vaak op basis van expertverhalen of met comedy-personaliteiten, over maatschappelijk of wetenschappelijk relevante onderwerpen. BBC speelt met zijn ideas duidelijk in op de verschuiving van tv-kijken naar online kijken, en doet dat schitterend.

Het leukste voorbeeld? In een van de video’s uit de playlist ‘The funny thing about…’ trekt comedian Deborah Frances-White je mee in een donker gedachte-experiment over opvoeding. Hilarisch, pijnlijk én confronterend tegelijk: The funny thing about... feminism.

Een aangrijpende video gaat over een onderwerp dat niet zo leuk is. Het was wel de best scorende video van het afgelopen jaar: Doodgaan is niet zo erg als je denkt.

Meer vind je op de homepagina van BBC Ideas

BBC Taster

BBC Taster

BBC Taster is de ‘BBC’s home of new ideas’. De site brengt experimentele deep content-formats en laat die telkens enkele maanden online door gebruikers proberen, quoteren en sharen. De formats zijn vaak interessant zonder wow te zijn. Dat is ook niet raar: het gaat om experimenten waarvan onderdelen wellicht wel ooit commercieel interessant kunnen zijn.

Indrukwekkend maar duur: interactieve documentaire op basis van 360°-scènes. Deze documentaire brengt het wrange verhaal van wat een prachtgebouw in Venezuela moest worden. De ‘Helicoide’ werd in de jaren vijftig als shoppingmall gebouwd maar verkommerde, tot de Venezolaanse geheime dienst er in de jaren tachtig een gruwelijke politieke gevangenis van maakte. De BBC maakt hierover een interactief visueel verhaal in zeven scènes. Na een inleidend stukje film met tekst kom je telkens in een 360°-ruimte, bijvoorbeeld een gevangeniscel. In elke ruimte kun je klikken, swipen of je telefoon-gyroscoop gebruiken om extra content te openen of bijvoorbeeld het raam van de cel te openen. Je krijgt dus een combinatie van een longread, een klikverhaal en een documentaire. Erg goed gedaan, maar ook wel erg duur om te maken. Bekijk hier El Helicoide.

Hoe kunnen we de podcast sterker maken? In deze taster-podcast (over het belang van statistiek in het dagelijks leven) vullen onderzoekers de audioversie aan met een webpagina die zowel de gebruikerscontrole als de gebruiksdiepte vergroot. Gebruikerscontrole: je scrollt door de tekst en beluistert alleen de stukken die je interesseren. Gebruiksdiepte: je vindt bij elk tekst-onderdeel hyperlinks naar het researchmateriaal dat de makers gebruikt hebben. Luister en kijk naar Even-More-Less

Zot idee: kunnen we een krachtig surround audio verhaal maken door je laptops, gsm’s en tablets allemaal samen te koppelen? Deze taster is een audio drama dat toont hoe je een verhaal kunt versterken als de luisteraars méér toestellen – gsm’s, tablets, laptops – aansluiten om het verhaal te beleven. Je kunt het hoorspel gewoon beluisteren, maar de belevenis wordt leuker als je extra toestellen aankoppelt. Daarmee krijg je een sterker surround effect maar open je ook deuren naar extra verborgen content. Verken The Vostok-K Incident.

Grappig: hoe kies je samen een tv-programma zonder er een drama van te maken? De BBC merkte bij onderzoek dat mensen het meestal niet leuk vinden om een programma te kiezen, en dus zoekt ze naar nieuwe fun-manieren om de gebruiker hierbij te helpen met een reeks korte spelletjes: de tellybox.

  • 5-2-1. In een eerste tellybox kies je samen met je tv-partner een programma. De eerste klikt vijf keuzes aan, de tweede kiest daaruit twee keuzes, en de eerste kiest dan tussen die twee. Telly box 5-2-1.
  • Random TV. Wie swipend via een soort rad van fortuin een programma wil kiezen, gebruikt de Tellybox: Random TV
  • BBC Three Clock. Als je zelf wil aangeven hoeveel luistertijd je hebt, dan kiest deze tellybox voor jou de passende programma’s: Tellybox: BBC Three Clock

Alle tasters vind je op de homepagina van BBC Taster. Interessant zijn telkens ook de Inside Stories achter elke taster.

BBC Research & Development

BBC Research & Development is de diepste innovatielaag bij de omroep: hier experimenteren ze met heel nieuwe dingen, die nog ver afstaan van commercialisering maar die wel laten voelen wat over enkele jaren zou kunnen werken.

Vanuit deep content en storytelling zijn wij vooral onder de indruk van hun ideeën rond Object Based Media. De onderzoekers gaan ervan uit dat we content in de toekomst vooral via internet-technologie zullen gebruiken. Dat leidt hen naar een systeem waarin ze alle video, audio en data behandelen als objecten die bij de creatie van een contentgeheel flexibel kunnen worden opgeroepen en samengevoegd. Deze Object Based Media zijn:

  • Gepersonaliseerd. De systemen kennen en begrijpen de noden van de individuele gebruiker en passen de content daaraan aan.
  • Adaptief. Ze herkennen welk apparaat gebruikt wordt en zorgen ervoor dat je een optimale ervaring krijgt, ongeacht de fabrikant van het apparaat.
  • Dynamisch en responsief. Ze variëren de content naar gelang de gebruiker andere noden heeft op het gebied van gewenste aandachtsduur, aandachtsdiepte, locatie, voorkeuren, levensstijl en leeftijd.
  • Interactief. De gebruiker kan zelf ook specifieke content selecteren om er dieper op in te gaan, en kan in sommige gevallen zelf aanvullende content creëren en uploaden.
  • Immersief. De content wordt aangeboden in omgevingen die de gebruiker een diepere ervaring bieden via Virtual Reality of 360°-video.
In storytelling zijn vooral de gevolgen voor interactie revolutionair. Totnogtoe ontstaat interactie in verhalen vooral door de keuzes die de gebruikers bewust maken: ze klikken en kiezen daardoor een bepaalde tak in de boomstructuur van het interactieve verhaal. Met de object based media krijg je een heel andere vorm van interactie, onbewust voor de gebruiker, met volautomatische aanpassing van het verhaal op basis van de gegevens die het verhaal uit het profiel of het gedrag van de gebruiker haalt. We verplaatsen het verhaal naar de woonplaats van de gebruiker, maken het korter of langer naargelang de gebruiker meer of minder tijd heeft, we maken er een horror- of romantische versie van, naargelang van het profiel van de gebruiker, we geven de gebruikers extra push om bepaalde aspecten van hun kennis uit te diepen, enzovoort.
  • CAKE. Een eerste, nog heel eenvoudige toepassing, is Cook-Along Kitchen Experience (CAKE, 2017). Hier helpt het programma je stap voor stap een gerecht maken (‘Heb je al vaak zulke dingen gekookt?’ ‘Ja, veel!’ of ‘Niet echt…’)
  • Gepersonaliseerde video. Een nog lopend project is het verhaal Visual Perceptive Media, een gepersonaliseerde video die gebruikmaakt van je persoonlijkheid en voorkeuren. Zie artikel hier.
  • De homepagina van BBC R&D
Tof? Zeker. Angstwekkend? Ook wel een beetje, om eerlijk te zijn.

VRT Innovatie

En de VRT?

  • En de VRT? Het is niet eerlijk om onze kleine publieksomroep naast een innovatie-monster als de BBC te zetten. Maar de VRT doet wel enkele interessante dingen:
  • De overzichtsite toont de innovatieprojecten waarbij de omroep betrokken is. In veel gevallen werkt de VRT samen met andere omroepen. VRT innovatie
  • Voor jonge mediamakers is er Open VRT: een platform waar elke jonge mediamaker (tot 30 jaar) lid van kan worden. De VRT geeft hen workshops en zet projecten met hen op.
  • Voor start-ups en KMO’s is er VRT Sandbox. De zandbak ondersteunt per jaar twaalf projecten van start-ups en KMO’s die nieuwe media-ideeën willen testen.
  • Een intern VRT-team van vijftien creatieven vormt het VRT Creative Lab. Zij maken creatieve contentprojecten zoals een MNM-interactieve projectenkaart voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 MNM, een Facebook live-uitzending voor Studio Brussel of korte films met motion design. Het Lab heeft ook een blog op Medium.
  • En de gewone mediagebruiker? Die kan nieuwe VRT-producten testen door in te schrijven op VRT Testpiloot.
  • De VRT experimenteert overigens ook met interactives en long reads. Bekijk hier een voorbeeld uit 2019: asielkaart na 5 jaar migratiecrisis

Contact? Wil je nagaan welke mogelijkheden diepe content biedt voor jouw organisatie? Mail of bel ons, dan spreken we verder af: coordination@jaja.be, +32 9 267 64 60

LEES OOK:
Onze beste knowhow
driemaandelijks in je inbox?